Wist jij dat er 300.000 m3 beton nodig is voor de bouw van de nieuwe zeesluis

 

In totaal wordt zo’n 300.000 m3 beton verwerkt in de bouw van de nieuwe zeesluis. Om dit zo duurzaam mogelijk te houden is er een betoncentrale op locatie gebouwd. Vanuit hier zijn de grondstoffen snel en efficiënt toegankelijk.

OpenIJ  bouwt  de grootste zeesluis ter wereld die 70 m breed, 500 m lang en 18 m diep wordt.
De komende jaren werkt aannemersconsortium OpenIJ aan de nieuwe sluis, die 70 meter breed, 500 meter lang en 18 meter diep zal worden. De zeesluis in IJmuiden wordt hiermee de grootste zeesluis van de wereld!

Na bijna 100 jaar is de Noordersluis in IJmuiden aan vervanging toe. Een nieuwe grotere zeesluis moet ruimte bieden aan steeds groter wordende zeeschepen en hiermee de bereikbaarheid van de haven van Amsterdam verbeteren en de economie in de regio stimuleren. Niet alleen vanwege de omvang een uitdagend werk, want tijdens de bouw moeten zowel de wegverbinding over het sluizencomplex als het sluizencomplex zelf zo veel mogelijk ongehinderd bereikbaar blijven. Er wordt dus gebouwd met weinig ruimte.

Het project is een samenwerkingsverband van het ministerie van Infrastructuur en Milieu, de provincie Noord-Holland, de gemeente Amsterdam, Havenbedrijf Amsterdam NV en de gemeente Velsen. Dit project wordt medegefinancierd vanuit het CEF (voorheen TEN-T) programma van de Europese Unie.

Blijf op de hoogte via onze nieuwsbrief. Maak via de onderstaande link je persoonlijke profiel aan en ontvang de nieuwsbrief in je mailbox.

https://www.rijkswaterstaat.nl/abonneren/login.aspx.

De werkzaamheden zijn ook te volgen via het uitkijkpunt naast de bouwkeet van aannemersconsortium OpenIJ. Volg de borden OpenIJ voor het uitkijkpunt .

bron: Rijkswaterstaat Nieuwe Zeesluis IJmuiden

Post Author: ijmuiden

ijmuiden

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.