Fiets en motorroutes

Voor zowel fietsers als motorrijders is de omgeving van IJmuiden erg leuk om te verkennen.

Als fietser heb je de mogelijkheid om door het Nationaal Park Zuid-Kennemersland te fietsen. Op de motor mag je niet door dit nationaal park, maar er zijn genoeg andere routes om te volgen. Je kunt bijvoorbeeld via Haarlem naar Leiden rijden, waarbij je verschillende dorpen en steden tegen komt. Op de motor is Amsterdam ook goed te bezoeken. Ben je als motorrijder opzoek naar een leuke route rond IJmuiden, dan is de route naar Leiden een populaire keuze. Hieronder staat een fietsroute in het Nationaal Park Zuid-Kennemerland en een motorroute tussen IJmuiden en Leiden.

Rijpwetering IJmuiden route (105 km, motorroute)

Deze route begint in Leiden, brengt je langs kustplaatsen naar IJmuiden, waarna je langs Amsterdam en Schiphol weer naar Leiden rijd.

• Je begint in Leiden, vlak naast de A4, waarbij je eerst om Leyhof heen rijdt.
  • Vervolgens rij je door Poelgeest om vervolgens de N444 te pakken.
  • Je komt nu langs Voorhout, waarna je vlak voor Noordwijkerhout Mossenest afslaat richting Randweg.
  • Via Ruigenhoek rij je langs De Zilk, door Vogelenzang, om vervolgens de Leidsevaart te pakken.
  • Deze brengt je langs Buitenplaats Leyduin en Heemstede, waarna je de N208 pakt.
  • Je komt nu vlak langs Aerdenhout en over de N208 tussen Haarlem en Overveen door.
  • Je neemt de afslag en rijdt via Bloemendaal langs Santpoort-Zuid, waarna je binnendoor naar Driehuis rijdt.
  • Nu kom je aan de rand van IJmuiden uit, bij het Pontplein. Je slaat hier rechtsaf zodat je langs Velsen-Zuid komt.
  • Over de N202 rij je langs Oosterbroek en Buitenhuizen (Recreatiegebied Spaarnwoude), waarna je rechtsaf slaat naar Spaarndam.
  • In Spaarndam sla je linksaf, waarna je langs Spaarnwoude komt.
  • Dit deel van de route rij je vlak langs Amsterdam Nieuw-West, waarbij je door Zwanenburg en Lijnden naar Badhoevedorp gaat.
  • Over de N232 rij je om Schiphol heen, waarbij je door Schiphol-Oost, Oude Meer en Aalsmeerderbrug komt.
  • Je blijft doorrijden langs Rijsenhout, met aan je linkerhand de Westeinderplassen.
  • Via Burgerveen rij je door Leimuiderbrug, Weteringbrug en Nieuwe Wetering naar het eindpunt vlak onder Rijpwetering.

Als je een motorroute gaat afleggen, dan is een goede voorbereiding zeer belangrijk. Als eerste is een goede helm kopen essentieel. Maar denk daarnaast ook aan de juiste motorkleding en ook een motorhoes zodat je jouw motor goed kunt stallen als je hem niet gebruikt.

Nationaal Park Zuid-Kennemerland (25 km, fietsroute)

Fiets je graag door de natuur, dan is dit de leukste route die je in de omgeving van IJmuiden zult vinden. De route laat je namelijk door het Nationaal Park Zuid-Kennemersland fietsen. Hier zul je prachtige bomen tegen komen, maar natuurlijk ook dieren zoals shetlandpony’s, Konik paarden en Schotse Hooglandrunderen. Een unieke ervaring dus welke je zeker niet wilt missen.

• De route begint in Bloemendaal aan Zee, en laat je door het nationaal park naar IJmuiden fietsen.
  • In IJmuiden sla je rechtsaf naar Driehuis, waar nogmaals rechtsaf slaat om weer het nationaal park in te fietsen.
  • Uiteindelijk kom je uit bij de Zeeweg waar je rechtsaf slaat om weer in Bloemendaal aan Zee uit te komen.
  • Als afwisseling kun je de terugweg ook door de nabijgelegen steden afleggen, in plaats van door het nationaal park.
  • Je komt dan de steden Santpoort-Zuid, Bloemendaal en Overveen tegen.

Voor de route Nationaal Park Zuid-Kennemerland volg je vanaf Bloemendaal aan Zee de volgende knooppunten: 18, 66, 06, 92, 04, 05, 07, 99, 19.

Goed uitgerust op de weg!

Bezoek onze webpagina voor scherpe aanbiedingen!